Głównym zadaniem ulicznych opraw LED jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom dróg: zarówno zmotoryzowanym, pieszym, jak również rowerzystom i wszystkim pozostałym osobom, które z danej drogi zapragną skorzystać. „Oświetlenie uliczne” to dość szerokie pojęcie. Wynika to z tego, że różne rodzaje dróg mają inne wymagania, które oświetlenie powinno spełniać.
Rodzaj drogi
Uliczne lampy LED muszą być dopasowane do rodzaju drogi, jaką mają oświetlać. Na autostradach, które są szerokie, a samochody poruszają się po nich bardzo szybko, niezbędne są oprawy o naprawdę dużej mocy (nawet 600 W!), które mocowane są na wysokich słupach co około 15 metrów. Dzięki temu udaje się oświetlać długie trasy, przy stosunkowo rzadkim rozstawieniu słupów. Z kolei drogi lokalne i krajowe wymagają zazwyczaj opraw o mniejszej mocy, montowanych na niższych słupach, do maksymalnie 10 metrów wysokości. Na drogach osiedlowych stawia się jeszcze słabsze lampy, a wysokość słupów nie powinna przekraczać 7 metrów. Na osiedlach, parkingach, czy stacjach benzynowych korzysta się z opraw o małym poborze mocy (lecz dużym strumieniu świetlnym), dzięki którym udaje się zapewnić bezpieczeństwo użytkowników tych obiektów przy jednoczesnej redukcji kosztów utrzymania i konserwacji całej instalacji.
Inne cechy ulicznych lamp LED
Jak łatwo można się domyślić, wszystkie uliczne lampy LED powinny spełniać kilka kryteriów. Przede wszystkim muszą być wyprodukowane z bardzo trwałych materiałów. Oprawy są narażone przez cały rok na wilgoć, promieniowanie UV, mrozy, oraz pracę blisko spalin. Oprawy od dobrych producentów ułatwiają też dostęp w przypadku wszelkiego rodzaju napraw oraz spełniają warunki zapewniania ochrony przed porażeniem elektrycznym. Lampy uliczne muszą też mieć regulowany przegub umożliwiający płynną zmianę kąta nachylenia oprawy względem o świetlanej powierzchni. Dzięki niemu lampę można ustawić tak, by oświetlała jak największą część drogi, lecz nie oślepiała kierowców podczas prowadzenia.